Key concepts / Concetti Chiave

The Business of Change : Creativity & Strategy

My professional work is focused in the business of Change. Everytime there is a CRISIS, everytime a change in the communicative, emotional and relational balance is needed to promote a better and most desirable well-being, a strategic intervention is the key solution to look for.

 

Il mio lavoro professionale si realizza nel business del Cambiamento. Ogni volta che c’è una crisi, ogni volta che un cambiamento nell’equilibrio comunicativo, emotivo e relazionale, è necessario per promuovere un miglior e più desiderato livello di benessere, un intervento strategico rappresenta la soluzione ideale a cui rivolgersi.

 

***

Psychology of everyday life

A difficulty and a psychopathology are two different things.

It is common to live challenging situations, to feel a general sense of distress or a block in one specific area. This is not a real clinical psychopathology, until in the majority of the areas in our lives everything continues going on spontaneously and with serenity, most of the times.

When one or more problems become structured and rigid to the point where the person can’t go on with them, then we are facing a pathological situation.

Understanding this difference help us to plan the intervention.

Learning new flexible strategies is useful for everyone, it is basic for the psychology of everyday life, not only for the psychopathology.

 

Difficoltà e patologie sono due cose distinte.

Si può vivere una situazione che ci sfida, sentire un senso di disagio generale o un blocco in un settore specifico. Questo non costituisce una vera e propria patologia almeno fino a che la maggior parte delle aree della nostra vita continua a scorrere con spontaneità e serenità nella maggior parte del tempo.

Quando una o più difficoltà si strutturano e si irrigidiscono fino al punto che la persona non riesce ad andare avanti con esse allora siamo davanti ad una situazione più patologica.

Capire questa differenza ci aiuta per distinguere il da farsi.

Apprendere nuove e flessibili strategie è utile per tutti, è alla base della psicologia della vita quotidiana, non solo della psicopatologia.

 

***

Feeling Differently

The goal of a strategic intervention is to work with emotions to promote a desirable change.

Before we can get to dismantle the dysfunctional balance of the problem and build a new, more appropriate, wellness for the individual – the balance of the solution -, before we can talk about a therapeutic relationship, before all of these we have to deal with emotions.

Sometimes the flow of emotions is blocked into knots that create the problem. If this knots won’t dissolve naturally, but are maintained in time we suffer and our wellness can need a professional help to be restored.

Working with the emotions means finding the right emotional language and the correct strategies to dissolve the knots and help the individual feeling differently. Through a strategic communication we can realize the desirable change.

When this change in the points of view is reached we can start the building phase: for a new and long-lasting wellness.

 

L’obiettivo della terapia strategica è lavorare con le emozioni.

Prima che si possa riorganizzare l’equilibrio disfunzionale del problema in uno più adatto al benessere della persona, più funzionale – l’equilibrio della soluzione – , prima che si possa parlare di una relazione terapeutica, prima di tutto ci sono le emozioni.

A volte l’equilibrio emotivo si blocca in un nodo che crea la nascita del problema. Se poi quel nodo invece di sciogliersi naturalmente viene mantenuto nel tempo, soffriamo di questo blocco al punto che il nostro benessere può avere bisogno di un aiuto professionale per essere ristabilito.

Lavorare con le emozioni significa usare il giusto linguaggio emotivo e individuare le corrette strategie per sciogliere il nodo emotivo e aiutare la persona a sentire diversamente. Quando questo cambiamento di punto di vista emotivo è stato raggiunto, si può ricominciare a costruire: un migliore e più duraturo benessere.